Albert Ziegler s-a născut ca fiu de țăran din Codlea, unde de copil își făcea din două umbrele mari obiect zburător cu care sărea de pe clădiri. După școala primară a învățat meseria de lăcatuș, unde ca ucenic ocupația lui era foarte variată. Printre altele lucra la un motor care trebuia să funcționeze fără
benzină. Deasemenea se ocupa și de
telegrafie. Vrînd să-și mărească cunoștințele a plecat în
Elveția franceză unde lucra în domeniul motoarelor, și în
Paris pentru o perioadă de doi ani. Începând cu anul
1908 a avut ocazia de a lucra în domeniul aviatic la
Berlin, definitivându-și formația tehnică și punând la punct o serie de proiecte printre care amintim: motoare premiate la concursuri internaționale, un autoturism amfibiu, un avion propriu.
În aprilie
1912 firma
Siemens-Schuckert îi lăsase un spațiu cu scule și un motor de 50
CP pentru studii. Cu acest motor, Ziegler își construise primul său avion monoplan
"Pfeilflugzeug" (avion săgeată) cu care absolva zboruri cu succes.
Avionul lui fiind construit din materiale inferioare sau vechi, el nu putea sǎ se foloseascǎ de experiența și știinta lui. Pentru realizarea dorințelori sale avea nevoie de un motor mai mare și bani mai mulți. Pentru 15.000 Coroane, donați de către concetățenii săi, cumpărase un
Etrich-Eindecker (monoplanor) cu un motor
Mercedes de 120 CP, pe care vroia să-l monteze în avionul său.
La
28 noiembrie 1913, pe aerodromul
Johannistal din
Berlin și-a luat licența ca pilot, constructor și instructor aviatic, revenind apoi în Transilvania.
La 6 săptămâni după tragicul accident al lui
Vlaicu, Ziegler doboară deasupra
Măgurei Codlei recordul de înălțime, ajungând la 3.000 m altitudine. În 4 și 7 decembrie 1913, mulțimea se adună în
Sibiu pentru a-i urmări zborul. Până la 16 iunie
1914 zboară în avionul propriu de 35 de ori în Transilvania
.

Se împlinesc 98 de ani de când codleanul Albert Ziegler a stabilit recordul de altitudine prin zborul său deasupra Măgurii din 19 octombrie 1913, în timpul căruia a reușit performanța de 3000 de metri, remarcabilă pentru acea perioadă de pionierat, constituind un punct marcant în istoria mondială a aviației.
Performanțele sale nu s-au limitat doar la stabilirea recordului de altitudine, Albert Ziegler fiind printre primii constructori de aparate de zbor din Transilvania și cel care a revoluționat construcția avioanelor, inovația sa aripa în V fiind folosita azi la majoritatea aeronavelor.
Albert Ziegler s-a născut într-o familie de țărani sași din Codlea, la 9 aprilie 1888 și a copilărit pe Langgasse (str. Lungă), unde a avut primul contact cu lumea aviației atunci când a descoperit că umbrela cu care se juca pe șură a planat când a scăpat-o din mână. Mai târziu se spune că a construit primul planor folosind două umbrele ale tatălui său. A intrat în contact cu lumea tehnicii după terminarea școlii primare când a învățat meseria de lăcătuș la Brașov. Încă de pe timpul uceniciei s-a remarcat prin interesul acordat telegrafiei și a lucrat la un motor care trebuia să funcționeze fără benzină, proiect pentru care Camera de Comerț și Meserii din Brașov i-a acordat un premiu.

Dornic de a învăța lucruri noi a plecat în Elveția, Anglia și în Franța pentru o perioadă de doi ani unde a lucrat și s-a instruit în domeniul motoarelor. În anul 1908 a început cu adevărat munca în domeniul aviatic la Berlin, completându-și studiile tehnice și definitivând o serie de proiecte precum un automobil anfibiu, un avion și motoare premiate la concursuri internaționale.
În anul 1911 s-a mutat în Germania pentru a-l asista pe prințul Sigismund von Preussen la construirea unui planor şi este angajat de constructorii de aeroplane Rumpler, Wright şi Garuda.
În luna aprilie a anului 1912 firma Siemens-Schuckert i-a donat un atelier, scule și un motor de 50 cai putere, folosit de Albert Ziegler la construcția primului său avion monoplan, cu care a susținut în iulie 1913 examenul de pilotaj și zboruri demonstrative. Inovația pusă în aplicare la construcția avionului a fost aripa în V, care a modificat aerodinamica, crescând astfel manevrabilitatea. Noutatea a fost remarcată și apreciată de specialiști, presa vremii numind creația ,,Pfeilflugzeug"(avion săgeată).
Spre sfârșitul anului 1913 Albert Ziegler s-a întors în Codlea și a obținut o donație de peste 15000 coroane din partea prietenilor și a unor afaceriști, suma fiind folosită pentru obținerea unui avion monoplan Etrich-Eindecker pe care a montat un motor Mercedes de 120 cai putere.
Cu acest avion, la data de 19 octombrie 1913, la șase săptămâni de la accidentul lui Aurel Vlaicu, a zburat peste Codlea și Măgura Codlei, stabilind un nou record mondial de 3000 m altitudine.

După aterizare codlenii au organizat o serbare iar Ziegler a fost purtat pe sus de mulțimea entuziasmată și încununat cu frunze de stejar.
Până în iunie 1914 a efectuat 90 de zboruri demonstrative din care 35 cu pasageri, serie care culminează cu o aterizare forțată în apropiere de Sighișoara, în timpul căreia avionul a suferit ușoare stricăciuni, remediate ulterior de Ziegler.
În data de 28 noiembrie 1913, a susținut examenul pentru licența de pilot și constructor de avioane, pe aerodromul Johannistal din Berlin revenind apoi în Transilvania.
În zilele de 4 și 7 decembrie 1913, au urmat zboruri demonstrative la Sibiu unde s-a adunat o mulțime impresionantă pentru a-l urmări.
În timpul primului Razboi Mondial, Ziegler a lucrat ca șef al echipei de piloți de încercare al uzinei aeronautice din Lloid, Austria și ca instructor de zbor în Germania.

În afara activității prezentate punctual, Albert Ziegler a construit mai multe serii de planoare pe care le-a lansat și pilotat la periferia Codlei, în locul numit azi Poligon. De asemenea a construit planoare care au intrat în dotarea primei școli de pilotaj de la Sânpetru dar și pentru alte școli similare nou apărute în țară.
Viața și activitatea lui Albert Ziegler sunt curmate de moartea sa, survenită în circumstanțe neelucidate în anul 1946 în localitatea Halle din Germania.
Activitatea sa nu a rămas fără ecou, meritele fiindu-i recunoscute de specialiștii și presa vremii dar și de istorici, acestia din urmă clasându-l printre primii o sută pionieri ai aviației.

În orașul Codlea există o stradă cu numele acestui pionier al aviației mondiale.
În memoria personalității lui Albert Ziegler, Asociația Pentru Înfrumusețarea Codlei intenționează să organizeze o întrunire anuala ă aeromodeliștilor. Vom reveni cu detalii în preajma evenimentului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu